Sega-ohjain

Sega-ohjaimet

Manette Sega - Gamer Aesthetic

Sega oli Nintendon tärkein kilpailija Dreamcastiin asti. Sen jälkeen ja erityisesti kuuluisan konsolisodan jälkeen Nintendo joutui kohtaamaan muita kilpailijoita, jotka pystyivät paremmin kilpailemaan japanilaisen yrityksen kanssa. Vaikka Sega ei kehittänyt yhtä paljon myönteisiä konsoli-innovaatioita kuin kilpailijansa ja kärsi useita kansainvälisiä epäonnistumisia esimerkiksi Saturn-pelikonsolinsa kanssa.

Vaikka nämä seikat ovat kiistattomia, ei pidä unohtaa, että Sega on menestynyt videopelien maailmassa paljon paremmin kuin Atarin kaltaiset jättiläiset (ja Atari-konsolit, jotka ovat olleet markkinoilla vuodesta 1970 lähtien) ja sen kilpailija Nintendo ja sen super NES. Yritys loi kuitenkin joitakin periaatteita kotikonsolien ohjainten rakentamisessa MasterSystem- ja MegaDrive-järjestelmien avulla ja yritti luoda kannettavan kasettipohjaisen konsolin, kuten Game-Gearin, kilpailemaan Nintendon ja sen Game-Boyn kanssa.

Sega ensimmäinen ohjain

Sega ensimmäinen ohjain, SG-1000, oli joystick, kuten suuri osa teollisuudesta. Siinä ei ole oikeastaan mitään muuta merkittävää kuin se, että se oli kaupallinen epäonnistuminen. Myöhemmin siitä julkaistiin Master System -ohjaimia muistuttavia versioita, mutta se oli vain yritys myydä lisää konsoleita.

Master System -ohjain

Master Systemin ja Nintendon innovaatioiden käyttöönoton myötä Sega saavutti kuitenkin vihdoin kaupallisen menestyksen myymällä useita kymmeniä miljoonia kappaleita Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Japanissa.

Vaikka yritys otti haltuunsa Nintendon painikkeiden ja ristin yleisen paikan, ohjain on muodoltaan epätavallinen: se ei ole mauton kopio/paste Nintendon versiosta. Se on hieman puolikuun muotoinen. Tämä muoto otetaan haltuun megadriveen ja sitä parannetaan alan innovaatioksi.

Segan gamepadit

Segan gamepadeja on monia prototyyppimuotoja, mutta tärkein näkökohta on käyttömukavuus. Tämän saavuttamiseksi ohjaimet muotoillaan osittain käsien muoto huomioon ottaen, jotta vältytään liiallisilta kulmilta.

Tavoitteena oli, että pelaajan ei pitäisi tuntea kipua pelatessaan, että hänen pitäisi heti ymmärtää, miten hänen kätensä on asetettava (eikä hän saisi pelata rapupeliä), mutta ennen kaikkea, että hänen pitäisi pystyä pitämään tämä asento tuntikausia. Pyöristetty muoto on suunniteltu tätä varten. Tämä muoto otettiin myöhemmin käyttöön Nintendon SNES-ohjaimissa ja muussa teollisuudessa.

Jotkut luulevat yhä virheellisesti, että tämä on Nintendon muotoilu, mutta se ei ole: se on Segan innovaatio. Myös pelattavuus oli tärkeä näkökohta. Suuntaristi ja painikkeet ovat leveämmät kuin muissa ohjaimissa, jotta pelaaja voi reagoida paremmin kuin NES- ja SNES-ohjaimissa.

Ohjaimen muotoa on hieman suurennettu, jotta se sopisi eurooppalaisten lasten käsiin, jotka ovat keskimäärin isompia kuin japanilaisten kädet.

Mega Drive Sega 6-painikkeinen ohjain

Ensimmäinen yritys 6-painikkeisesta ohjaimesta tuli myös Segalta. Vaikka he ajattelivat sijoittaa painikkeet vinosti huonon käsiteltävyyden välttämiseksi, 6 painiketta edessä ja kehittäjät, jotka eivät osanneet integroida sitä peleihinsä, johtivat siihen, että tämä ohjain muuttui ergonomialtaan välttävästä täysin kamalaksi ja pelikelvottomaksi. Se ei siis ollut

Nintendo ottaisi 6 painikkeen idean ja tekisi siitä konsolien uuden standardin muutoksilla ja sillä, että kehittäjät ottaisivat nämä uudet painikkeet käyttöön peliensä pelattavuudessa.

Koska Sega on konsolien valmistuksen kannalta kuollut yritys, joka on siirtynyt pelihallien päätelaitteisiin ja videopelien julkaisemiseen, sen ohjaimia ei enää valmisteta, ja siksi sen tuotteista on tullut hyvin harvinaisia retrogaming-maailmassa, vaikka se oli merkittävä yritys ja Nintendon tärkein kilpailija maailmassa Dreamcast-konsoliin asti. Vanhalla konsolilla on hintansa, samoin kuin ohjaimilla. Mallista riippuen hinnat voivat vaihdella 59 ja 159 euron välillä. Retropelien pelaaminen ja lapsuutemme videopelikonsoleilla pelaamisen nostalgian herättäminen ei ole koskaan halpaa.